جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

مصرف روغن زیتون در دنیا افزایش می‌آید؟

مصرف روغن زیتون در دنیا افزایش می یابد

مصرف روغن زیتون در دنیا افزایش می‌آید؟

مصرف روغن زیتون در دنیا و روند رشد و دلایلش در این گزارش بررسی می‌شود. اندازه بازار جهانی روغن زیتون در سال 2023حدوداً 14.64 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. پیش‌بینی می‌شود که از 15.11 میلیارد دلار در سال 2024 به 19.77 میلیارد دلار تا سال 2032 افزایش یابد که نشان‌دهنده CAGR 3.42٪ در طول دوره پیش‌بینی است. اروپا با سهم بازار 50.27 درصد در سال 2023 بر بازار روغن زیتون تسلط داشت.

این بازار در درجه اول به دلیل افزایش تقاضا برای مصرف روغن زیتون در سراسر کانال‌های خدمات غذایی و خرده‌فروشی، رشد قوی را تجربه می‌کند. علاوه بر این، علاقه روزافزون به امتحان غذاهای عجیب‌وغریب به افزایش محبوبیت روغن زیتون در مناطق مختلف جهان کمک کرده است.

روغن زیتون به دلیل فواید متعددی که برای سلامتی دارد، بخشی جدایی‌ناپذیر از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. افزایش آگاهی در مورد مزایای سلامتی آن به محتوای اسید چرب امگا 3 آن نسبت داده می‌شود که تقاضای آن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، در سال‌های اخیر، این روغن به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان یک عنصر در ساخت مکمل‌های غذایی و دارویی استفاده‌شده است.

تقاضا و فروش روغن زیتون به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 دچار رکود ناگهانی شد. قرنطینه‌های سراسری در کشورهای مختلف منجر به اختلال در فعالیت‌های تجاری شد که رشد صنعت را کند کرد. طبق آمار اداره سرشماری ایالات‌متحده، واردات روغن زیتون توسط ایالات‌متحده در سال 2020 نسبت به سال 2019 حدوداً 13 درصد کاهش‌یافته است. بااین‌حال، افزایش نگرانی‌های مربوط به سلامت در جامعه تقاضا برای مصرف روغن زیتون و روغن‌های سالم را دوباره ایجاد کرده است، روندی که انتظار می‌رود ادامه یابد.

روندهای بازار روغن زیتون

افزایش قرار دادن روغن‌های غنی از مواد مغذی در رژیم‌های غذایی سلامت‌محور و افزایش سبک زندگی سالم در میان مصرف‌کنندگان، تغییری است که نیاز به پذیرش روغن‌های سالم‌تر ایجاد کرده است. به‌تازگی، مشتریان شروع به القای مواد غذایی سالم در رژیم غذایی خود با گنجاندن روغن‌های گیاهی سالم برای مبارزه با بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی کرده‌اند.

از آنجایی‌ که روغن زیتون دارای چندین فواید سلامتی است، به‌عنوان یک روغن سالم در نظر گرفته می‌شود که محبوبیت آن را در میان گروه مصرف‌کنندگان بزرگ‌تر افزایش می‌دهد. علاوه بر این، فرنچایزهای مواد غذایی شروع به اضافه کردن محصولات غذایی حاوی روغن زیتون به منوی خود کرده‌اند تا تقاضای در حال رشد مصرف‌کنندگان را برآورده کنند.

به‌عنوان‌مثال، در فوریه 2023، استارباکس راه‌اندازی سه طعم جدید قهوه را اعلام کرد که همگی از زیتون به‌عنوان یک ماده اصلی استفاده می‌کنند که ابتدا در فروشگاه‌های استارباکس در سراسر ایتالیا موجود بود. پیش‌بینی می‌شود این خطوط قهوه در ماه‌های آینده به‌صورت بین‌المللی معرفی شوند.

افزایش بروز بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی نتیجه سبک زندگی کم‌تحرک و استرس‌زا در دوران مدرن است. آگاهی از ارتباط حیاتی بین مصرف چربی و روغن، فشارخون بالا و بیماری‌های عروق کرونر قلب در درجه اول باعث افزایش تقاضا برای روغن‌های غنی از مواد مغذی می‌شود.

مصرف‌کنندگان این روزها هنگام خرید فرآورده‌های روغنی به برچسب توجه بیشتری می‌کنند. تقاضای فزاینده‌ای برای روغن‌های گیاهی با ادعاهای سلامت خاص مانند امگا 3 بالا، MUFA (اسیدهای چرب تک غیراشباع) و ویتامین E وجود دارد که به دلیل آگاهی روزافزون از ویژگی‌های سلامتی مثبت آن‌هاست. این محصول سرشار از آنتی‌اکسیدان و محتوای MUFA است که باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود. افزایش تقاضا برای چنین روغن‌های مغذی احتمالاً از رشد مداوم بازار حمایت می‌کند.

مصرف روغن زیتون

افزایش آگاهی نسبت به چربی‌ها و روغن‌های حاوی MUFA به دلیل مزایای سلامتی آن‌ها، تقاضای آن‌ها را در میان مصرف‌کنندگان افزایش داده است. اخیراً، مطالعات بالینی متعددی نشان داده‌اند که مصرف محصولات غنی‌شده با امگا 3 می‌تواند به‌سلامت قلب و عروق و سایر عملکردهای بدن کمک کند. محتوای بالای امگا 3 موجود در روغن زیتون فرابکر (اکسترا ویرجین) به دلیل داشتن مقدار بیشتر از اسیدهای چرب ضروری برای حفظ سلامتی، تقاضای آن را در میان مصرف‌کنندگان افزایش داده است. روغن زیتون ازآنجایی‌که اسیدهای چرب مفید، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها را در خود دارد، به‌عنوان یک روغن سالم محبوبیت قابل‌توجهی به دست آورده است.

روغن تهیه‌شده از زیتون یک عنصر ضروری در غذاهای مدیترانه‌ای است. عواملی مانند تطبیق‌پذیری، طعم و فواید سلامتی، آن را در شیوه‌های آشپزی سنتی مدیترانه‌ای ضروری کرده است. همان‌طور که غذاهای مدیترانه‌ای محبوبیت جهانی پیدا می‌کنند، به‌طور قابل‌توجهی به افزایش تقاضا برای روغن زیتون کمک کرده است.

ترکیب گسترده آن در غذاهای مختلف مانند غذاهای ایتالیایی، یونانی و اسپانیایی بر تقاضای فزاینده آن تأثیر گذاشته است. علاوه بر این، افزایش سفر و گردشگری و مصرف‌کنندگانی که مایل به آزمایش طعم‌ها، بافت‌ها و غذاهای عجیب‌وغریب جدید هستند، از رشد بازار حمایت کرده است.

علاقه روزافزون مصرف‌کنندگان به روغن‌های طبیعی، غیر صنعتی برای پخت‌وپز و روغن زیتون فرابکر روغن‌کشی شده به روش پرس سرد، هر روز در حال افزایش است و باعث رشد بازار مصرف روغن زیتون شده است. روغن‌های خوراکی که تحت چنین ادعاهایی به حداقل فرآوری و تولید می‌شوند، عاری از هرگونه مواد شیمیایی مضر تلقی می‌شوند.

روغن زیتون فرابکر بدون نیاز به فرآوری، به حفظ تمام ارزش غذایی کمک می‌کند و آن را سالم‌تر می‌کند. علاوه بر این، تقاضا برای روغن‌های زیتون بکر و فوق بکر در سال‌های اخیر افزایش‌یافته است، زیرا این روغن‌ها حداقل فرآوری شده‌اند و دارای پروفایل اسید چرب پایدار هستند.

روغن‌های بکر پرس سرد به دلیل طعم عالی و خواص ارگانولپتیک بدون تغییرشان با رشد قابل توجهی مواجه شده‌اند. علاوه بر این، نگرانی رو به رشد پایداری زیست‌محیطی در سراسر جهان احتمالاً تقاضا برای روغن میوه زیتون خوراکی را که طبیعی و با حداقل فرآوری شده است، در سال‌های قابل پیش‌بینی افزایش می‌دهد.

موانع رشد بازار روغن زیتون

هزینه بالای روغن زیتون مانع قابل‌توجهی در پتانسیل رشد آن است زیرا مصرف‌کنندگان شروع به جستجوی روغن‌های جایگزین ارزان‌قیمت با خواص تغذیه‌ای مشابه با روغن زیتون می‌کنند. برخی نیز ممکن است به سراغ روغن زیتون‌های ارزان قیمت بروند. روغن‌های خوراکی مانند کانولا، آفتابگردان، روغن نارگیل و غیره به دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب ضروری که به حفظ سلامت کلی کمک می‌کند، در بین مصرف‌کنندگان موردتوجه قرارگرفته‌اند.

این روند تولیدکنندگان را بر آن داشته است تا روی فناوری‌های پیشرفته سرمایه‌گذاری کنند تا خواص ضروری در این محصولات حفظ شود و حداقل مواد مغذی در طول فرآوری روغن‌ها از بین برود و درنتیجه تقاضا برای روغن‌های سبوس برنج و آفتابگردان به‌عنوان جایگزینی برای این روغن افزایش یابد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری نسبتاً کم در تولید روغن‌های آفتابگردان و سایر روغن‌های گیاهی مانع رشد بازار روغن زیتون می‌شود.

علاوه بر این، میوه زیتون عمدتاً در کشورهای اروپایی تولید می‌شود که حدود 75 درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهند. ازآنجایی‌که تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان در بازار محدود هستند، قیمت محصول نسبتاً بالا است. قیمت ممتاز محصول عامل دیگری است که مانع رشد بازار می‌شود.

تجزیه‌وتحلیل بخش‌بندی بازار روغن زیتون

بر اساس نوع، بازار به دو دسته بکر، تصفیه‌شده/خالص و غیره (روغن لمپانت و روغن تفاله) تقسیم می‌شود. بخش بکر بزرگ‌ترین سهم بازار روغن زیتون را در سال 2023 به خود اختصاص داد و انتظار می‌رود که به دلیل محبوبیت فزاینده آن در بین مصرف‌کنندگان از مزایای سلامتی آن، عملکرد فروش بالایی را در دوره پیش‌بینی‌شده شاهد باشد.

 امگا 3 و اسید اولئیک موجود در روغن بکر به پیشگیری از اختلالات مرتبط با سبک زندگی مانند چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. تکنیک‌های فرآوری در حال ظهور و پیشرفت‌های تکنولوژیکی که امکان پردازش کارآمد روغن‌های بکر با محتوای مواد مغذی بالا را فراهم می‌کند، باعث رشد بیشتر بازار می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که روغن تصفیه‌شده از زیتون به دلیل افزایش استفاده از آن در داروسازی، مکمل‌های غذایی و صنایع آرایشی و بهداشتی، رشد قابل‌توجهی را نشان دهد. افزایش تقاضا برای خوراک دام غنی‌شده با مواد مغذی نیاز به روغن میوه زیتون برای تولید خوراک دام باارزش بالا را افزایش داد.

مصرف روغن زیتون
توسط تجزیه‌وتحلیل کاربر نهایی

بر اساس کاربر نهایی، بازار به بخش‌های خانگی/خرده‌فروشی، خدمات غذایی، تولید مواد غذایی و غیره تقسیم می‌شود. بخش خانگی/خرده‌فروشی بیشترین سهم بازار را در سال 2023 داشت. افزایش تقاضا برای روغن زیتون برای پخت‌وپز خانگی باعث رشد بازار می‌شود. آگاهی روزافزون از نقش روغن در حفظ سلامتی، تقاضا برای انواع مختلف روغن میوه زیتون در کانال‌های خرده‌فروشی را افزایش داده است. روند نوظهور مصرف روغن‌های طبیعی با حداقل فرآوری شده، تقاضا برای روغن‌های زیتون بکر فشرده سرد را افزایش داده است.

افزایش قابل‌توجهی در تقاضا برای روغن زیتون از بخش خدمات غذایی به دلیل ویژگی‌های آن در افزایش طعم و بافت بدون تأثیر مضر بر سلامتی وجود دارد. ترجیح مصرف‌کنندگان برای لذت بردن از وعده‌های غذایی موردعلاقه‌شان بدون به خطر انداختن طعم و مزه‌شان، عمدتاً باعث شده است که خرده‌فروشان خدمات غذایی این روغن را نسبت به سایر روغن‌های آشپزی انتخاب کنند.

توسط تجزیه‌وتحلیل کانال توزیع

بر اساس کانال‌های توزیع، بازار به دو دسته آفلاین و آنلاین تقسیم می‌شود. توزیع آفلاین شامل فروش از طریق فروشگاه‌های خرده‌فروشی، عمده‌فروشان، تأمین‌کنندگان و فروش مستقیم شرکت به مصرف‌کنندگان خرده‌فروشی یا مشاغلی مانند تولیدکنندگان مواد غذایی/مؤسسات خدماتی است.

کانال توزیع آفلاین به دلیل در دسترس بودن گسترده روغن تهیه‌شده از زیتون از طریق خرده‌فروشی‌ها و تقاضای اپراتورهای خدمات غذایی و تولیدکنندگان به‌طور مستقیم از شرکت‌ها، بر بازار ازنظر درآمد تسلط دارد.

درحالی‌که انتظار می‌رود کانال فروش آفلاین بر بازار در دوره پیش‌بینی تسلط داشته باشد، انتظار می‌رود کانال فروش آنلاین با بالاترین CAGR رشد کند. این رشد به گسترش صنعت تجارت سریع نسبت داده می‌شود که به بازارهای خرده‌فروشی پاسخ می‌دهد و باعث رشد پلتفرم‌های تجارت الکترونیک مواد غذایی می‌شود.

علاوه بر این، ظهور بازارهای آنلاین که خریداران و فروشندگان محصولات انبوه را به هم متصل می‌کند، انتظار می‌رود بازار را به‌طور مثبت تقویت کند. گسترش پلتفرم‌های بازار B2B در کشورهای درحال‌توسعه فرصت‌های رشد بی‌شماری را ارائه می‌کند و فرصت‌های رشد قوی را برای بازار ایجاد می‌کند.

بینش‌های منطقه‌ای

ارزش بازار اروپا در سال 2023 به 7.36 میلیارد دلار رسید و بزرگ‌ترین اندازه بازار را به خود اختصاص داد. رشد قوی بازار در اروپا عمدتاً به بالاترین کشت و تولید درخت زیتون در منطقه نسبت داده می‌شود. اسپانیا و ایتالیا کشورهای اصلی تولید و عرضه‌کننده روغن زیتون به کشورهای مختلف در مناطق دیگر هستند. محبوبیت فزاینده غذاهای کاربردی، تقاضا برای روغن زیتون را در سراسر صنعت تولید مواد غذایی در اروپا افزایش داده است.

اسپانیا نیمی از محصول زیتون جهان را تولید می‌کند. بااین‌حال، شرایط نامطلوب آب و هوایی منجر به کاهش برداشت میوه زیتون در اسپانیا شده است که در دسترس بودن محصول در بازار جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات‌متحده، کشورهای اتحادیه اروپا با دومین کاهش متوالی تولید زیتون در سال‌های 2023-24 مواجه هستند.

پیش‌بینی می‌شود کاهش تولید منجر به افزایش قیمت شود که منجر به دسترسی محدود محصول برای مصارف داخلی می‌شود. این امر باعث می‌شود تا دولت ابتکارات مؤثری را برای افزایش تولید میوه زیتون انجام دهد تا شکاف بین تولید و عرضه روغن زیتون را متعادل کند.

افزایش علاقه به روغن‌های سالم عمدتاً باعث رشد آمریکای شمالی می‌شود، زیرا مصرف‌کنندگان به دنبال جلوگیری از شرایط بهداشتی مرتبط با سبک زندگی از شیوه‌های زندگی پرهیجان هستند. مطالعات برای اثبات اثرات مفید مصرف روغن میوه زیتون بر سلامت منجر به پیشرفت‌هایی در منطقه شد. محبوبیت روزافزون مکمل‌های غذایی برای حفظ سلامت و تندرستی کلی، تقاضا برای روغن زیتون برای بخش‌های غذایی و دارویی در منطقه را افزایش داده است.

آسیا پاسیفیک پتانسیل رشد بسیار زیادی برای صنعت روغن میوه زیتون دارد و انتظار می‌رود که سریع‌ترین نرخ مصرف روغن زیتون را در مقایسه با میانگین جهانی به نمایش بگذارد. رشد بازار به افزایش درآمدهای اختیاری و افزایش آگاهی از مزایای سلامتی آن‌ها نسبت داده می‌شود که مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد برای محصولات مراقبت‌های بهداشتی که رفاه را ارتقا می‌دهند، هزینه کنند.

انتظار می‌رود روند رو به افزایش ناهارخوری و امتحان کردن غذاهای مدیترانه‌ای باعث رشد بیشتر بازار شود. محبوبیت روزافزون غذاها و نوشیدنی‌های کاربردی در منطقه به افزایش تقاضا برای غذاهای غنی‌شده با اسیدهای چرب امگا 3 کمک می‌کند.

انتظار می‌رود آمریکای جنوبی به دلیل افزایش آگاهی از فواید سلامتی روغن تهیه‌شده از زیتون، شاهد رشد قابل‌توجهی باشد. با افزایش علاقه مصرف‌کنندگان به پخت‌وپز با روغن‌های سالم، روغن‌های بکر در میان بخش‌های خرده‌فروشی محبوب می‌شوند. انتظار می‌رود افزایش محبوبیت لوازم‌آرایشی حاوی امگا 3 که سلامت پوست را بهبود می‌بخشد، تقاضا برای انواع دیگر روغن میوه زیتون در منطقه را افزایش دهد.

خاورمیانه و آفریقا به‌عنوان بازاری بالقوه در مصرف روغن زیتون به دلیل کاربرد گسترده آن در آماده‌سازی‌های مختلف آشپزی، همراه با تولیدکنندگان این منطقه به‌عنوان یک مرکز تولید بالقوه در حال ظهور است. این به افزایش کشت درختان زیتون با حمایت دولت منطقه نسبت داده می‌شود. بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه، تولید روغن میوه زیتون ترکیه در سال 2021 نسبت به سال قبل 32 درصد افزایش‌یافته است؛ بنابراین انتظار می‌رود چنین عواملی باعث رشد منطقه در سال‌های آینده شود.

فهرست شرکت‌های کلیدی در بازار روغن زیتون

این بازار به دلیل حضور چندین بازیگر برجسته در سراسر اروپا و خاورمیانه پراکنده است. این بازیگران به‌طور برجسته بر گسترش ردپای جغرافیایی خود برای به دست آوردن پایگاه مصرف‌کننده بزرگ‌تر تمرکز می‌کنند. این کار به‌نوبه خود به گسترش بازار کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در ژوئیه 2020، گروه Sovena پس از خرید 24.6 درصد از سهام یک شرکت منطقه‌ای به نام سوهو که تولیدکننده مارک‌های روغن میوه زیتون مانند Olave، Huasco و SOL de Aculeo است، وارد بازار شیلی شد.

دیگر بازیگران کلیدی مانند Borges S.A. Salov SpA و Deoleo S.A. برای به دست آوردن مزیت رقابتی بر ادغام استراتژیک، اکتساب و مشارکت متمرکز هستند. ورود بازیگران کوچک و خاص به بازار به تشدید رقابت در داخل بازار کمک می‌کند که تأثیر مثبتی بر رشد بازار دارد.

گزارش تحقیق تجزیه‌وتحلیل دقیقی از بازار ارائه می‌کند. گزارش بر جنبه‌های کلیدی مانند شرکت‌های پیشرو، انواع و سهم بازار منطقه‌ای، نرخ رشد برای تمام بخش‌های احتمالی بازار، چشم‌انداز رقابتی و کاربران نهایی پیشرو محصول تمرکز دارد. علاوه بر این، این گزارش بینش‌هایی را در مورد روند بازار ارائه می‌دهد و تحولات کلیدی صنعت را برجسته می‌کند. علاوه بر عوامل ذکر شده، این گزارش شامل عوامل متعددی است که در رشد بازار در سال‌های اخیر نقش داشته‌اند.

رفرنس

با کمک ابزار زیر این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب دیگر از دنیای روغن زیتون

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو روغن زیتون برای مو برخلاف تبلیغاتی که انجام می‌شود یک درمان نیست. روغن زیتون برای مو مفید است و تحقیقات زیادی هم در این رابطه انجام‌شده

ادامه مطلب