جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

روغن زیتون گلوتن دارد؟

روغن زیتون گلوتن دارد یا نه سوالی است که دانستن پاسخ آن برای برخی افراد ضروری است.

آیا روغن زیتون گلوتن دارد؟

روغن زیتون گلوتن دارد یا نه سوالی است که دانستن پاسخ آن برای برخی افراد ضروری است. هنگامی که صحبت از حفظ یک رژیم غذایی بدون گلوتن می‌شود، مهم است که درک روشنی از غذاها و مواد تشکیل دهنده حاوی گلوتن داشته باشید.

روغن زیتون یک روغن برای پخت و پز است. این روغن به طور گسترده برای غذاهایی مانند سس سالاد و پاستا استفاده می‌شود. بسیاری از افرادی که به گلوتن حساس هستند عاشق روغن زیتون هم هستند چون فاقد گلوتن است.

در این مقاله، ما به این موضوع می‌پردازیم و به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا روغن زیتون گلوتن ندارد، با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند: نگرانی‌های آلودگی متقابل، فرآیندهای تولید، مقررات برچسب گذاری، و مزایای سلامتی.

گلوتن چیست؟

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو، چاودار و مشتقات آن‌ها یافت می‌شود. خاصیت ارتجاعی ایجاد می‌کند و به غذا کمک می‌کند شکل خود را حفظ کند. برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن، مصرف گلوتن می‌تواند منجر به مشکلات مختلف سلامتی شود، از ناراحتی خفیف تا آسیب شدید روده.

طبق تحقیقات:

از هر 100 نفر 1 یا حدود 1٪ از مردم در سراسر جهان از بیماری سلیاک رنج می‌برند.

تقریباً 60 تا 70 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، از ابتلا به آن بی اطلاع هستند. تشخیص دقیق می‌تواند سال‌ها، تقریباً 6 تا 10 سال طول بکشد. بیش از 200 علامت مرتبط با این بیماری وجود دارد.

اگر مشکوک به حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک هستید، بسیار مهم است که با یک متخصص یا پزشک مشورت کنید.

آیا روغن زیتون فاقد گلوتن است؟

به طور خلاصه، بله، روغن زیتون فاقد گلوتن است، زیرا 100٪ از میوه زیتون که فاقد گلوتن است، مشتق شده است. روغن زیتون به طور گسترده در آشپزی و تهیه انواع سالاد استفاده می‌شود. حاوی چربی‌های تک غیراشباع، آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی ضروری است که آن را به یک انتخاب محبوب در میان افراد آگاه به سلامت تبدیل می‌کند.

چگونه ساخته می‌شود؟

روغن زیتون خوراکی دارای چندین کیفیت مختلف است، روغن زیتون بکر و روغن زیتون فوق بکر یا همان فرا بکر و روغن زیتون تصفیه شده بی بو است. اگرچه از نظر فنی همه این چربی‌ها از یک میوه ساخته می‌شوند، اما هر کدام از سطوح مختلف کیفیت برخوردار هستند.

در روغن زیتون بی بو فرایندهای مختلفی باعث می شود روغن تصفیه شده و بخشی از خواص خود را از دست بدهد.

اغلب می بینید که روغن بی بو را در قفسه فروشگاه مواد غذایی در یک بطری شفاف و با قیمت کمتر فروخته می‌شود.

روغن زیتون فرا بکر تصفیه نشده است. این فرآیند استخراج مکانیکی را طی می‌کند که فقط شامل آسیاب کردن و سانتریفیوژ کردن میوه در دمای سرد است و هیچ ماده جدیدی نه اضافه می‌شود و نه کم می‌شود.

شما اغلب روغن زیتون فوق بکر یا فرا بکر را در یک بطری شیشه‌ای با قیمت بالاتر پیدا خواهید کرد. این به این دلیل است که ساخت محصول بسیار پرهزینه است.

نگرانی‌های آلودگی متقابل

آلودگی متقابل می‌تواند در طی فرآیندهای تولید یا بسته‌بندی رخ دهد. اگر میوه در تأسیساتی که غلات حاوی گلوتن را نیز نگهداری می‌کند رشد یا فرآوری شود یا اگر تجهیزات مورد استفاده به درستی تمیز نشده باشند، خطر آلودگی متقاطع وجود دارد.

با این حال، تولید کنندگان معتبر اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از آلودگی متقاطع انجام می دهند و خطر را به حداقل می رساند. در رابطه با محصولات ضرخشان هم این موضوع رعایت می‌شود و محصولات در فضاهایی که آلودگی به گلوتن ممکن است اتفاق بیوفتد قرار نمی‌گیرند.

مقررات برچسب زدن

در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا، مقررات برچسب‌گذاری برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد محتوای گلوتن محصولات غذایی به مصرف‌کنندگان وجود دارد.

اگر محصولی حاوی گلوتن باشد یا در معرض آلودگی متقابل باشد، تولیدکنندگان معتبر معمولاً این اطلاعات را روی برچسب اعلام می‌کنند. روی شیشه روغن زیتون ضرخشان این موضوع اعلام شده است که این محصول فاقد گلوتن است.

فواید سلامتی

روغن زیتون علاوه بر اینکه فاقد گلوتن است، فواید زیادی برای سلامتی دارد. حاوی چربی های تک غیراشباع است که چربی های مفید برای قلب محسوب می شوند.

مصرف منظم روغن زیتون با کاهش التهاب، بهبود سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است! علاوه بر این، سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله پلی فنول ها است.

با کمک ابزار زیر این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب دیگر از دنیای روغن زیتون

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو روغن زیتون برای مو برخلاف تبلیغاتی که انجام می‌شود یک درمان نیست. روغن زیتون برای مو مفید است و تحقیقات زیادی هم در این رابطه انجام‌شده

ادامه مطلب