جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

روغن زیتون برای درمان یبوست کاربرد دارد؟

روغن زیتون برای درمان یبوست

روغن زیتون برای درمان یبوست کاربرد دارد؟

روغن زیتون برای درمان یبوست وابسته به نکاتی است که در ادامه توضیح داده شده است. یبوست یک مشکل رایج است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن زیتون ممکن است به تسکین آن و کمک به حرکات روده کمک کند.

تعریف یبوست

 یوبوست به حالتی گفته می‌شود که فرد کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد و یا دفع مدفوع او خشک، سخت، کوچک یا دشوار باشد. یوبوست مشکل رایج گوارشی است که می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد.

هزاران سال است که مردم از روغن زیتون برای تغذیه، سلامتی و بهره‌مندی از سایر فواید آن استفاده کرده‌اند. محققان روغن زیتون را با کاهش نرخ بیماری‌های قلبی، کلسترول، چاقی و بسیاری از شرایط دیگر مرتبط می‌دانند.

این مقاله توضیح می‌دهد که آیا افراد می‌توانند از روغن زیتون برای رفع یبوست استفاده کنند یا خیر؟

هنگامی‌که مدفوع سفت و خشک است، به‌راحتی در روده حرکت نمی‌کند. این حالت یبوست است. روغن زیتون ممکن است راهی ایمن و سالم برای حرکت مجدد مدفوع و رفع یبوست باشد. چربی‌های موجود در روغن زیتون می‌تواند به صاف شدن داخل روده کمک کند و دفع مدفوع را آسان‌تر کند. همچنین می‌تواند به نگه‌داشتن آب مدفوع کمک کند و آن را نرم‌تر نگه دارد.

نحوه استفاده از روغن زیتون برای یبوست

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون که صبح ناشتا مصرف شود، ممکن است یبوست را برای بسیاری از بزرگ‌سالان سالم تسکین دهد. بااین‌حال، افراد نباید بیش از یک قاشق غذاخوری مصرف کنند، زیرا ممکن است منجر به اسهال و گرفتگی عضلات شود. یوبوست در بین افرادی که تحت دیالیز هستند شایع است. یک مطالعه قدیمی روی 50 نفر که در سال 2015 در مجله تغذیه کلیوی منتشر شد، نشان داد که روغن زیتون، روغن بذر کتان و روغن مینرال همگی به یک اندازه در تسکین علائم این گروه مؤثر هستند. در دنیا به‌طور میانگین مردم روزانه 4 میلی‌لیتر روغن زیتون مصرف می‌کنند.

آیا کودکان می‌توانند از روغن زیتون استفاده کنند؟

نوزادان و کودکان مبتلابه یبوست نباید روغن زیتون مصرف کنند. در عوض، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) مقدار کمی آب سیب یا گلابی، شربت کارو یا آلوی پوره شده را برای نوزادان توصیه می‌کند. کودکان نوپا و بزرگ‌تر ممکن است با غذاهای پر فیبر مانند آلو، زردآلو و غلات کامل تسکین پیدا کنند. اگر تغییرات رژیم غذایی کمکی نکرد، کودکان باید برای درمان اضافی به پزشک مراجعه کنند.

سایر فواید روغن زیتون برای سلامتی

روغن زیتون برای یبوست مفید است و به نظر می‌رسد فواید سلامتی دیگری نیز دارد. این‌یک عنصر اصلی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است و این رژیم با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها و عمر طولانی‌تر ارتباط دارد. روغن زیتون حاوی ترکیبات فنولیک منبع معتبر با اثرات ضدالتهابی، ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی است.

ممکن است به کاهش خطر بیماری‌های دژنراتیو مانند بیماری آلزایمر یا پارکینسون و همچنین دیابت، بیماری قلبی، سرطان‌های خاص و آرتریت کمک کند. منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا (AHA) مصرف روغن زیتون را برای سلامت قلب بهتر به دلیل داشتن چربی‌های تک غیراشباع سالم برای قلب توصیه می‌کند.

روغن زیتون همچنین حاوی ویتامین E است، یک ماده مغذی مهم که به جلوگیری از تولید رادیکال‌های آزاد و حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. اگرچه انواع مختلفی از روغن زیتون در فروشگاه‌ها موجود است، روغن زیتون فرا بکر ممکن است بیشترین فواید سلامتی را داشته باشد. در بخش فروشگاه وب‌سایت ضرخشان در مورد روغن زیتون فرابکر اطلاعات خوبی وجود دارد.

روغن‌های دیگر به‌عنوان درمان یبوست

استفاده از روغن‌ها برای رفع یبوست روند جدیدی نیست. روغن کرچک سال‌هاست که برای درمان یبوست استفاده می‌شود، اگرچه عملکرد آن با اثرات ملایم روغن زیتون متفاوت است. روغن کرچک بر ماهیچه‌های روده تأثیر می‌گذارد و باعث انقباض و حرکت آن‌ها می‌شود. این اغلب روده را برای دفع مدفوع تحریک می‌کند.

سایر درمان‌های یبوست

انتخاب‌های سبک زندگی که می‌تواند به پیشگیری از یبوست یا بهبود علائم یبوست خفیف کمک کند، عبارت‌اند از منبع مورد اعتماد:

نوشیدن آب بیشتر

ورزش کردن بیشتر

خوردن فیبر بیشتر

اگر این اقدامات تسکین کافی را ایجاد نکند، ملین‌های بدون نسخه ممکن است کمک کنند.

داروی ملین

بسیاری از گزینه‌های درمانی در دسترس هستند و بهروش‌های مختلفی برای از بین بردن یبوست کار می‌کنند:

مکمل‌های فیبر: این مکمل‌ها به مدفوع حجیم می‌شوند و دفع آن را آسان‌تر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به Citrucel، FiberCon و Metamucil اشاره کرد.

نرم‌کننده‌های مدفوع: این مواد به ورود مایع به مدفوع کمک می‌کنند و بعد از جراحی یا زایمان کمک می‌کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به دوکوزات سدیم (کولاس) اشاره کرد.

ملین‌های اسمزی: این‌ها به روده کمک می‌کنند تا مایعات بیشتری را به‌جای جذب آن نگه دارد. این به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به شیر منیزیا، میرالاکس و سوربیتول اشاره کرد.

روان کننده‌ها: این‌ها به لیزتر شدن مدفوع کمک می‌کنند تا به‌راحتی از روده بزرگ خارج شود. روغن زیتون زمانی روان کننده است که مردم از آن به‌عنوان ملین استفاده کنند. روان کننده‌های دیگر عبارت‌اند از روغن معدنی، فلیت و زیمنول.

ملین‌های محرک: این‌ها باعث انقباض و حرکت در روده می‌شوند. به‌طورکلی، افراد باید فقط با موارد جدی‌تر یبوست و تحت نظر پزشک از این موارد استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به Correctol، Bisacodyl و Senocot اشاره کرد.

افراد باید در حد اعتدال از ملین‌ها استفاده کنند مگر اینکه پزشک خلاف آن را بگوید. با استفاده مکرر، روده می‌تواند برای تحریک عضلات خود به آن وابسته شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

افرادی که احساس می‌کنند بدون مصرف ملین نمی‌توانند اجابت مزاج داشته باشند، باید با پزشک مشورت کنند. پزشک می‌تواند در مورد قطع مصرف ملین‌ها و یافتن راه‌های دیگر برای رفع یبوست توصیه کند.

درمان یبوست گاه‌به‌گاه با روغن زیتون یا محصول دیگری ممکن است به جلوگیری از ناراحتی کمک کند و فوایدی برای سلامتی داشته باشد.

یبوست طولانی‌مدت می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی دیگر باشد یا ممکن است واکنشی به برخی داروها باشد.

برای افرادی که حرکات روده آن‌ها به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند، اگر علائم شدید باشد، یا اگر مدفوع به‌طور مداوم سفت، خشک یا دردناک است، فرد باید از پزشک خود راهنمایی بخواهد.

اگر یبوست چند هفته یا بیشتر طول بکشد، مشکلات سلامتی طولانی‌مدت ایجاد می‌شود که عبارت‌اند از:

هموروئید تکه‌ها، وریدهای بزرگ در مقعد که می‌تواند باعث درد، تحریک، خونریزی و خارش شود

پارگی‌های کوچک در مقعد که می‌تواند باعث درد یا خارش شود

توده بزرگی از مدفوع در رکتوم گیر کرده است

پرولاپس رکتوم که در آن رکتوم از موقعیت معمول خود خارج می‌شود. اگر یبوست ادامه یابد، مهم است که به دنبال کمک پزشکی باشید. ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد.

یوبوست چیست و دلایل بروز ان کدام است؟

فرد مبتلابه یبوست ممکن است هر روز اجابت مزاج داشته باشد، اما مدفوع او خشک و سفت باشد. برخی دیگر ممکن است فقط سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشند اما مدفوع منظم و نرم داشته باشند.

سختی و قوام مدفوع ممکن است سیگنال بهتری از یبوست نسبت به‌دفعات دفع مدفوع باشد. یبوست یک مشکل رایج است. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که فردی در حال سفر است یا تغییری در روال خود دارد. برخی غذاها می‌توانند در کوتاه‌مدت منجر به اجابت مزاج سخت‌تر شوند.

یبوست معمولاً جدی نیست، اما اغلب ناراحت‌کننده است. می‌تواند باعث درد معده، نفخ و حالت تهوع شود. یبوست کوتاه‌مدت معمولاً پس از بازگشت فرد به روال عادی و عادات غذایی خودبه‌خود از بین می‌رود.

هرکسی که یبوست طولانی‌مدت دارد باید از پزشک راهنمایی بخواهد.

علل

طیف گسترده‌ای از عوامل می‌تواند منجر به یبوست شود.

برخی از رایج‌ترین منابع عبارت‌اند از:

تغییرات هورمونی، به‌عنوان‌مثال، در دوران بارداری یا پس از زایمان

استفاده از برخی داروها، ازجمله قرص‌های آب، آنتی‌اسیدها، مسکن‌های تجویزی، داروهای ضدافسردگی و مکمل‌های آهن

داشتن فیبر بسیار کم در رژیم غذایی

کمبود ورزش

برخی از مشکلات سلامتی، مانند کم‌کاری تیروئید یا دیابت

مشکلات سیستم گوارشی، مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

جراحی اخیر

نادیده گرفتن میل به استفاده از حمام

گاهی اوقات، ممکن است دلیل مشخصی وجود نداشته باشد. یبوست بیشتر افراد مسن و زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خلاصه

روغن زیتون ممکن است با صاف کردن داخل روده به یبوست کمک کند و دفع مدفوع را آسان‌تر کند. روغن زیتون همچنین می‌تواند به مدفوع کمک کند تا آب را بهتر حفظ کند و آن را نرم‌تر نگه دارد.

هرکسی که یبوست را برای مدت طولانی تجربه می‌کند باید با پزشک صحبت کند، زیرا ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد.

منبع

با کمک ابزار زیر این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب دیگر از دنیای روغن زیتون

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو روغن زیتون برای مو برخلاف تبلیغاتی که انجام می‌شود یک درمان نیست. روغن زیتون برای مو مفید است و تحقیقات زیادی هم در این رابطه انجام‌شده

ادامه مطلب