جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

چند روش برای تشخیص روغن زیتون تقلبی

تشخیص روغن زیتون تقلبی از اصل

چگونه روغن زیتون تقلبی را تشخیص دهیم؟

روغن زیتون تقلبی مانند هر چیز دیگری که ممکن است نسخه تقلبی داشته باشد در بازار وجود دارد. وقتی می‌گوییم «تقلبی»، به هر چیزی اشاره می‌کنیم که به زبان ساده آن چیزی نیست که به نظر می‌رسد. درمورد روغن زیتون، معمولاً محصولی را تقلبی می‌گوییم که برچسب فریبنده یا نامناسبی دارد. یکی از روش‌های فریبکارانه که از طریق آن روغن زیتون را در سراسر جهان به فروش می‌رسانند، مخلوط کردن آن با روغن‌های دیگر است. درحالی که فکر می‌کنید روغن زیتون خوبی خریدید، اما در واقعیت ممکن است تولیدکنندگان روغن زیتون را با روغن‌های ارزان‌تر و با کیفیت پایین‌تر مثل روغن نباتی یا روغن سویا مخلوط کنند تا هزینه‌ها را کاهش دهند.

روغن زیتون فرابکر فیک

روی بسیاری از ‌بطری‌های روغن زیتون به اشتباه برچسب «فرابکر» می‌زنند و این درصورتی است که درحقیقت کیفیت پایین‌تری دارند. درواقع، مطالعه‌ای که اتحادیه ملی مصرف‌کنندگان انجام داده است نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از شیشه‌های مورد آزمایش از چند خرده‌فروش بزرگ شرایط و بایستی‌های برچسب «فرابکر» یا «بکر» را ندارند.

روغن زیتون های ارزان به روش های ارزان و غیر استاندارد تولید می شوند

به عبارت دیگر، روغن زیتون فرابکر روغنی است که اسید کمی دارد و عطر و مزه نزدیک به خود میوه زیتون است. درحالی که روغن زیتون فرابکر کیفیت بالا و  قیمت بالایی نسبت به سایر روغن ها دارد است، اما کشت و برداشت روغن‌های کم کیفیت بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر است و همین امر انگیزه‌ای است تا تولیدکنندگان از برچسب‌های گمراه‌کننده استفاده کنند.

علاوه براین، ممکن است روغن زیتون شما با داشتن یا عدم داشتن یک‌سری ویژگی‌های دیگر تقلبی محسوب شود. درواقع، روغن زیتونی که با عنوان «ساخت ایتالیا» به بازار عرضه می‌شود، درحقیقت در ایتالیا ساخته نمی‌شود. درعوض، از سوریه، مراکش، تونس یا ترکیه می‌آید و به عنوان روغن زیتون اصیل ایتالیایی بسته‌بندی و وارد بازار می‌شود. همان طور که سیب دماوند معروف است به خاطر گونه و ارتفاع کاشت و آب و هوا و نوع خاک محصول متفاوت تری نسبت به جاهای دیگر خواهیم داشت در رابطه با زیتون هم همین قاعده وجود دارد. روغن زیتون رودبار با روغن زیتون علی آباد متفاوت است. روغن زیتون منطقه رودبار و منجیل با روغن زیتون شیراز و سایر استان ها فرق دارد.

نحوه تشخیص روغن زیتون تقلبی

این یک امر بدیهی است که شما نمی‌خواهید از روغن زیتون بد یا بی‌کیفیت در آشپزی خود استفاده کنید. اما این را می‌دانیم که بسیاری از شیشه‌های روغن زیتون در قفسه‌های فروشگاه همین‌طور هستند. به همین دلیل باید بدانید که چگونه روغن زیتون تقلبی را تشخیص دهید.

  • تاریخ برداشت را نگاه کنید: تاریخ برداشت روی همه‌ی بطری‌های روغن زیتون چاپ نمی‌شود. این امر ممکن است به این دلیل باشد که تاریخ برداشت مشخص نیست، تولیدکنندگان روغن‌های قدیمی را مخلوط می‌کنند، یا شاید محصول قدیمی باشد. تولیدکنندگان معتبری که روش تولید شفاف و مشخصی دارند معمولاً تاریخ برداشت را روی شیشه درج می‌کنند تا مصرف‌کننده تصمیم آگاهانه‌تری بگیرد.
  • ارزیابی حسی انجام دهید: روغن زیتون کم‌کیفیت یا «تقلبی» خود را با ارزیابی نشان می‌دهد. روغن زیتون تازه و اصل کمی تلخی و تندی دارد. تندی آن به دلیل وجود پلی‌فنول‌ها است. روغن زیتون تقلبی چرب و بی‌مزه است و در صورت فاسد شدن مزه‌ی موم یا شمع می‌دهد.
  • شناسه‌های اصالت کالا را بررسی کنید: متأسفانه برای انجام آزمایش ارزیابی حسی، ابتدا باید روغن زیتون را بخرید. اما روش‌های دیگری برای تشخیص تقلبی بودن روغن زیتون وجود دارد که می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تقلبی را از اصل تشخیص دهید.
  • فقط روغن زیتونی را بخرید که برچسب «فرابکر» دارد. کلمات دیگر مثل«خالص»، «اصل»، یا حتی «روغن‌کشی سرد» به تنهایی بی‌معنی هستند و هیچ تعریف صنعتی و علمی ندارند.
  • به تاریخ برداشت دقت کنید. زیتون‌ یک‌بار در سال و در اواخر پاییز برداشت می‌شود. اگر تاریخ برداشت درج شده روی شیشه در حدود 12-14 ماه گذشته باشد، به عنوان روغن زیتون تازه در نظر بگیرید.
  • به دنبال اطلاعاتی روی شیشه روغن زیتون باشید که جزئیات خاصی را درمورد زیتون ارائه می‌دهد. نه تنها محل تولید روغن زیتون را نگاه کنید، بلکه منطقه‌ای که در آن رشد کرده است، نوع خاص زیتون مورد استفاده، طعم و مزه آن را نیز بررسی کنید. شیشه‌هایی که اطلاعات دقیق‌تری دارند، احتمال تقلبی بودن آن کمتر است.

با کمک ابزار زیر این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب دیگر از دنیای روغن زیتون

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو روغن زیتون برای مو برخلاف تبلیغاتی که انجام می‌شود یک درمان نیست. روغن زیتون برای مو مفید است و تحقیقات زیادی هم در این رابطه انجام‌شده

ادامه مطلب