جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

خواص آنتی‌اکسیدانی روغن‌زیتون

خواص آنتی‌اکسیدانی روغن‌زیتون

خواص آنتی‌اکسیدانی روغن‌زیتون

خواص آنتی‌اکسیدانی روغن‌زیتون موضوع مهمی در سلامت انسان است. اکسیداسیون فرآیندی است که نه‌تنها هنگام تولید روغن، بلکه در داخل بدن ما نیز اتفاق می‌افتد. واکنش‌ها به‌طور مداوم در داخل بدن رخ می‌دهد و باعث تشکیل رادیکال‌های آزاد (پراکسیدان ها) می‌شود. به‌عنوان یک قاعده، رادیکال‌های آزاد به دلیل محافظت از آنتی‌اکسیدان‌ها که به حفظ تعادل تا حدی کمک می‌کند، آسیب جدی وارد نمی‌کند. بااین‌حال، اگر تعادل خراب شود، «استرس اکسیداتیو» رخ می‌دهد که منجر به بدتر شدن عملکرد طبیعی سلول و حتی مرگ سلولی می‌شود.

اکسیداسیون یک پدیده پیچیده و اساسی در فرآیند پیری سلول است. پراکسیداسیون لیپید یا چربی تمایل دارد با تعداد پیوندهای دوگانه در یک ترکیب متناسب باشد و توضیح می‌دهد که چرا اسید اولئیک حساسیت کمی به اکسیداسیون نشان می‌دهد.

غشاهای سلولی حاوی مقدار زیادی چربی و کلسترول هستند و ترکیب آن‌ها به رژیم غذایی بستگی دارد. زمانی که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی روغن‌زیتون باشد، سلول‌ها در برابر اکسیداسیون مقاوم‌تر می‌شوند، به همان اندازه خراب نمی‌شوند و پیری کندتر می‌شود.

روغن زیتون چقدر آنتی اکسیدن دارد؟

تقریباً 1.5 درصد از روغن‌زیتون از بخش غیر صابونی سازی شده تشکیل‌شده است که حاوی آنتی‌اکسیدان است. روغن‌زیتون بکر حاوی بیشترین مقدار این مواد و سایر اجزای جزئی است.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن‌زیتون

ویتامین E (آلفا توکوفرول)، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی (فنل های ساده مانند هیدروکسی تیروزول و فنل های پیچیده مانند اولئوروپئین) همگی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که فعالیت آن‌ها در شرایط آزمایشگاهی و اخیراً in vivo نشان داده شده است و مزایای بیشتری را در پیشگیری از بیماری‌های خاص و همچنین از پیری

محتوای فنلی روغن‌زیتون با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه تولید، زمان برداشت زیتون و میزان رسیده بودن آن‌ها در هنگام چیدن متفاوت است. روش‌های تولید و ذخیره‌سازی روغن نیز تأثیرگذار است. فنل ها خواص بیولوژیکی بی‌شماری دارند، به‌عنوان‌مثال هیدروکسی تیروزول تجمع پلاکتی را مهار می‌کند و ضدالتهاب است و اولئوروپئین تشکیل اسید نیتریک را تشویق می‌کند که یک گشادکننده عروق قوی است و اثر ضد باکتریایی قوی دارد.

LDL های اکسید شده به‌عنوان آتروژن شناخته می‌شوند، جایی که روغن‌زیتون وارد عمل می‌شود زیرا یک اثر مفید و محافظتی در برابر اکسیداسیون LDL دارد. علاوه بر این، سایر سلول‌های بدن را در برابر اثرات سمی اکسیدان ها نیز تقویت می‌کند.

به نظر می‌رسد محتوای آنتی‌اکسیدانی بالای رژیم غذایی مدیترانه‌ای به‌طور قابل‌توجهی در تأثیر آن بر طول عمر نقش دارد.

این آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شوند. ازآنجایی‌که روغن‌زیتون تنها روغنی است که از یک میوه به دست می‌آید، مقدار زیادی از مواد، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها را در خود حفظ می‌کند که به آن ارزش غذایی افزوده می‌دهد.

توضیحی که پشت این محتوای بالای آنتی‌اکسیدان وجود دارد احتمالاً این است که چون زیتون میوه‌ای است که در معرض هوا قرار دارد، باید از خود در برابر اکسیژن دفاع کند؛ بنابراین مقدار بیشتری از آنتی‌اکسیدان‌ها را سنتز می‌کند که از طریق روغن عبور می‌کند.

روغن‌زیتون بکر، یعنی روغن‌زیتونی که تصفیه یا فرآوری نشده باشد، به‌ویژه غنی از این مواد است و دارای اثر آنتی‌اکسیدانی قوی است که از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد (فعالیت پاک‌کننده) و در برابر تشکیل سرطان محافظت می‌کند.

منبع: انجمن بین المللی روغن زیتون

با کمک ابزار زیر این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب دیگر از دنیای روغن زیتون

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو روغن زیتون برای مو برخلاف تبلیغاتی که انجام می‌شود یک درمان نیست. روغن زیتون برای مو مفید است و تحقیقات زیادی هم در این رابطه انجام‌شده

ادامه مطلب