جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

روغن‌زیتون در دوران بارداری و کودکی

روغن‌زیتون در دوران بارداری

روغن‌زیتون در دوران بارداری و کودکی

روغن‌زیتون در دوران بارداری اثرات مهمی روی مادر و کودک دارد. روغن‌زیتون فرابکر نقش کلیدی در رشد جنین در دوران بارداری دارد و کمبود آن ممکن است اثرات مخربی بر رشد کودک در آینده داشته باشد.

روغن‌زیتون پس از تولد نوزاد چه اثری دارد؟

تحقیقات نشان داده شده است که رشد پس از تولد نوزاد مادرانی که در دوران بارداری روغن‌زیتون فرابکر یا روغن زیتون بکر مصرف کرده‌اند ازنظر قد، وزن، رفتار و رفلکس‌های روانی حرکتی، بهتراز سایر نوزادان است.

روغن در دوران بارداری چه ویتامین‌های را تأمین می‌کند؟

جنین برای رشد به ویتامین E نیاز دارد. همچنین نوزاد تازه متولدشده برای مقابله با استرس اکسیداتیو ناشی از ورود به محیط خارج از رحم به ذخیره ویتامین E نیاز دارد. اگرچه این ماده در روغن‌زیتون خیلی زیاد نیست، اما به دلیل مقاومت روغن‌زیتون در برابر اکسیداسیون، برای سلامت بیشتر نوزادان خالی از فایده نیست.

بنابراین، هم مقدار و هم نوع غذای مصرف شده در رژیم غذایی در دوران بارداری، نقش کلیدی در سازگاری‌های متابولیکی مادر و در رابطه عملکردی او با جنینش دارد. مراقب روغن‌های زیتون تقلبی باشید.

روغن‌زیتون و تغذیه با شیر مادر چه تأثیری دارد؟

در طول زایمان، ویتامین E در خون مادر در غدد سینه متمرکز می‌شود و بنابراین، در دوران شیردهی، مادر به تأمین ویتامین E نوزاد ادامه می‌دهد. بنابراین حفظ سطح این ویتامین در دوران شیردهی ضروری است.

ویتامین E همچنین برای نوزادان نارس و تازه متولدشده مبتلابه نارسایی کلیه یا لوزالمعده به دلیل تأثیر مطلوبی که بر سیستم کبدی صفراوی دارد توصیه می‌شود.

روغن‌زیتون در دوران بارداری
روغن‌زیتون در دوران بارداری

اما روغن‌زیتون نه‌تنها اسیدهای چرب ضروری کافی برای رشد کودک تازه متولدشده را فراهم می‌کند، نسبت اسیدهای چرب ضروری آن نیز مشابه شیر مادر است.

اثر مفید اسید اولئیک پس از بارداری همچنان باقی می‌ماند. علاوه بر اثربخشی ثابت‌شده آن در پیشگیری از هیپرکلسترولمی و آترواسکلروز که از دوران کودکی شروع می‌شوند، به نظر می‌رسد که اسید اولئیک تأثیر مثبتی بر رشد وغنی شدن مواد معدنی موردنیاز استخوان‌ها و تکامل در دوران نوزادی دارد.

الزامات رژیم غذایی با روغن‌زیتون

در دوران بارداری و شیردهی توصیه می‌شود که چربی بیشتری مصرف کنید. در درجه اول چربی‌های تک غیراشباع، درحالی‌که تا آنجایی که می‌توانید چربی اشباع و کلسترول را کاهش دهید. برای جلوگیری از افزایش وزن هم باید دستورالعمل‌های کلی رژیم غذایی رعایت شود و دریافت کالری کنترل شود.

کودکان زیر سه سال نیازهای غذایی متفاوتی از کودکان بالای این سن دارند. چهل درصد انرژی مصرفی آن‌ها از چربی ناشی می‌شود، چه در شیر مادر یا هر نوع شیر دیگری. توصیه می‌شود این الگوی غذایی را حفظ کنید و اطمینان حاصل کنید که تغذیه دریافت انرژی و نیازهای رشدی کودک را پوشش می‌دهد. همان‌طور که گفته شد روغن در دوران بارداری از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد. حتماً این مطلب را برای مادرانی که باردار هستند ارسال کنید و آگاهی‌بخش باشید.

با کمک ابزار زیر این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب دیگر از دنیای روغن زیتون

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای مو روغن زیتون برای مو برخلاف تبلیغاتی که انجام می‌شود یک درمان نیست. روغن زیتون برای مو مفید است و تحقیقات زیادی هم در این رابطه انجام‌شده

ادامه مطلب